MCMC. Віртуальна навчальна лабораторія
Міські ландшафти
Комунікаційна сутність пам'ятників


У Запоріжжі багато монументів. Деякі з них у 2016 році зникли з міського ландшафту, в руслі загального процесу декомунізації. Найулюбленіші залишаються з нами. Як, наприклад, цей пам'ятник Сталевару, що стоїть на початку проспекту Металургів, там, де розпочинається промислова зона Запоріжжя. Молодий і статечний, сповнений сили й зосереджений на своїй роботі, зрозумілий і близький, він вітає металургів усіх поколінь і додає особливої душевної теплоти і романтики цій професії.




Карина Тімко (2013) намагається загалом осмислити роль пам'ятників у структуруванні міського простору, їхній символічно-змістовий вплив на довкілля. Карина розглядає феномен «панування» пам'ятників над простором, сакральні та прагматичні аспекти сприймання їх людьми, а також відмінності в баченні пам'ятників містянами та гостями-туристами.

І неодмінно – історія одного з найулюбленіших пам'ятників запоріжців – «Годинника закоханих» на бульварі Шевченка, як утілення локальної колективної пам'яті.
Оксана Якименко розповідає про пам'ятники Запоріжжя, які увічнюють подвиги військових – захисників Вітчизни. Зацікавленість Оксани цією темою у 2015 році, в час боротьби України із зовнішньою агресією, цілком зрозуміла. Вийшла вдумлива розповідь, цілісна картина, коли спогади про героїв Другої світової набувають особливо актуального звучання.
Мости Запоріжжя


Інформація про історію будівництва мостів у Запоріжжі узагальнена в презентації Олі Довбак (2012) та презентації Насті Іовової (2015).

У роботі «Мости як засіб соціальної комунікації» Тетяна Мошківська прагне розкрити комунікаційну сутність та унікальну ауру запорізьких мостів.
Над чим замислились міські парки


Парки – особливе міське середовище, де людина може зупинитися, відійти від звичної метушні й неквапливо поспілкуватися з друзями, спокійно обдумати деякі речі, відчути щось важливе в навколишньому світі. На думку Саші Мінаєвої та Насті Подольської, у міських парках є щось магічне, в них захована особлива глибина культурної пам'яті.
До свого проекту (2016) Саша й Настя підійшли розважливо, подаючи в передмові філософське обґрунтування власного бачення проблеми.

Вихідні тези дослідження (коротко):

Парк (або сад) – це Модель Світу. Відповідно, кожен парк складається зі змістово навантажених прообразів-архетипів: дерев та їхніх тіней, пам'ятників і статуй, лав, фонтанів і озер…
«Сад весь може бути прочитаний як книга або заклинання… Сад – це пристрій для управління Всесвітом» (Умберто Еко, «Маятник Фуко»).

Культури, які «усвідомлюють себе», завжди задумували сади й парки як особливі моделі світобудови, наділені властивістю «зворотного зв'язку».

Парк – простір символізації. Це місце народження символів, а отже, проектний простір: зважаючи на якість садів і парків, можна робити висновки про загальну культуру містян, про їхні уявлення про себе та про своє майбутнє.

Добре, що в Запоріжжі ще є парки, на які ми дивимось зі світлим почуттям…
Індустріальний дискурс міста


Навчаючись на журфаці заочно, Оля Лебедєва працювала тележурналістом, а отже вже мала у своєму портфоліо чималий запас відзнятого матеріалу. Тож сучасні промислові підприємства Запоріжжя й представляє у своєму відео.

Але спочатку – «Весна на Зарічній вулиці», само собою. Адже це невід'ємна частина запорізької ментальності й разом з тим індустріального дискурсу нашого міста. Фільм неймовірної щирості й душевної теплоти, він цінний також і кадрами «Запоріжсталі» та «Дніпроспецсталі», які ми дивимося з уже шістдесятилітньої відстані…

Запрошую до перегляду Олиної роботи про індустріальну комунікацію в Запоріжжі (2012). Поетична і реалістична водночас, правдива й зігріта теплом серця, виразна й змістовна робота. Самий лише візуальний ряд і музика. Своєрідна тележурналістика без слів. У підсумку – вражає!
Зовнішня реклама: органічний компонент міського середовища?


Місце зовнішньої реклами в загальному міському дискурсі – новий напрям наших досліджень.
Розпочати вирішили з вивчення світових трендів рекламної індустрії та порівняння з досвідом зовнішньої реклами в Запоріжжі. У 2014 році Оля Котова захистила дипломну роботу «Зовнішня реклама: новітні світові тенденції та реалії міста Запоріжжя». Деякі спостереження та приклади складників запорізького рекламного дискурсу представлені у відеопрезентації до дипломної роботи.
Отже, дуже актуальний і перспективний напрям досліджень! У центрі уваги повинні бути не лише відповідність новітнім тенденціям розвитку галузі, але й якість контенту і дизайну реклами, а також її локалізація, взаємодія зображень на рекламних носіях із загальним міським комунікаційним середовищем.

Наприклад, соціальна реклама, спрямована проти паління, – річ, поза сумнівом, корисна й потрібна. Але чи доречно вибрати саме таке зображення і розмістити його саме біля будинку Коксохіму – найулюбленішої для запоріжців вежі, яка є композиційним акцентом цілого району, того самого історичного Соцміста?

Порівняймо, як виглядає наше міське середовище. Старі фотографії, ще з милою серцю запоріжців ромашкою на вежі Коксохіму. І нове фото цього місця – серпень 2016.

Невже так повинно бути в нашому спільному домі?
Будемо чекати ваших досліджень, дорогі студенти. І ґрунтовного фахового
аналізу реклами, і журналістських матеріалів, і творчих робіт.
Необхідно розбиратися в цій проблемі!
Дискурсивні практики стрит-арту


Молоде покоління прагне зробити наш спільний простір барвистим, яскравим і життєрадісним. При цьому ще й наповненим добрими смислами. Стрит-арт знаходить відгук у різних поколінь, у молоді передусім.

Анна Жук та Аліна Кривик (2014) зібрали фото нових творів запорізького стрит-арту, які з'явилися в добу Революції Гідності.

Валерія Тимощук розповідає про специфіку стрит-арту у своєму рідному Бердянську (2014).

Данило Леховіцер (2016) у розмові з вуличним художником Іллею Яковлевим (відомим під ніком «SPIN») разом міркують про вплив міського середовища на психіку людини, про амбівалентність стосунків митця з індустріальним дискурсом та про «індустріальний шарм» Запоріжжя. Художник згадує свій досвід роботи в США, в одній з найкращих у світі графіті-команд. Дивимося фото запорізьких муралів Іллі Яковлева (на першому з них бачимо й самого автора вуличних картин).

Свою оцінку вуличного мистецтва в Запоріжжі пропонує Анастасія Гашенко (2014).
Олена Олександрівна Семенець
доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри теорії комунікації, реклами та зв'язків із громадськістю.
Факультет журналістики Запорізького національного університету
This site was made on Tilda — a website builder that helps to create a website without any code
Create a website